Home    Produkty    Biuletyn    Aktualności    Kontakt    Serwis

BIULETYN INFORMACYJNY nr 3 - maj 2000

W numerze:

- pompy hybrydowe w śmieciarkach,
- zastosowanie silników M5 do napędu wentylatorów, chłodnic,
- nowości,
- zanim zadzwonisz do serwisu .... .


UNIKALNA POMPA HYBRYDOWA DENISON HYDRAULICS JAKO PODSTAWOWY ELEMENT UKŁADU HYDRAULICZNEGO POJAZDÓW-ŚMIECIAREK W XXI W.

Firma Labrie Equipment z Saint Nicolas (Quebec, Kanada) jest jednym ze światowych liderów w projektowaniu i produkcji pojazdów do wywozu śmieci. Firma ta jest pionierem budowy nowoczesnych śmieciarek z bocznym załadunkiem i systemem prasowania odpadków, które szybko zaczynają dominować na rynku w USA i Kanadzie. Ostatnim osiągnięciem Labrie jest pojazd o nazwie Expert 2000. Jest on skonstruowany tak, aby mógł być obsługiwany przez jedną osobę. Do tego pojazdu firma oferuje jako opcję wyrafinowanej konstrukcji ramię robocze zwane "pewną ręką", które podnosi i opróżnia kontenery śmieci o masie do 205 kg. "Pewna ręka " jest tak skonstruowana, że pasuje do różnych kształtów kontenerów. Kierowca może sterować pracą "pewnej ręki" z prawego lub lewego siedzenia lub ze stanowiska umieszczonego z prawej strony pojazdu. Labrie oferuje nawet kamerę telewizyjną wraz z monitorem pozwalające obserwować pracę "pewnej ręki" z wnętrza kabiny. Ta opcja jest bardzo ceniona przez operatorów pracujących w zimowych warunkach. Dodanie "pewnej ręki" do systemu Expert 2000 postawiło firmę Labie przed pewnymi wyzwaniami związanymi z konstrukcją układu hydraulicznego. "Pewna ręka" to całkowicie hydraulicznie napędzany robot. Także hydraulicznie realizowane jest prasowanie odpadków. Zadanie prasowania najlepiej spełnia układ hydrauliczny wyposażony w pompę łopatkowa o stałej wydajności właściwej. Natomiast w przypadku sterowania i napędu "pewnej ręki" najlepiej spisuje się układ hydrauliczny z pompą wielotłokowo-osiową o zmiennej wydajności.

Do niedawna te sprzeczne wymagania zaspokajane były przez układ dwu oddzielnych pomp połączonych specjalnym sprzęgiem. Ten szeroko stosowany system, nie jest optymalny i wprowadza wiele komplikacji podczas konstrukcji pojazdu.
Pompy pracujące w systemie tandem posiadają większą masę niż jest to konieczne, są głośniejsze i kłopotliwe przy zabudowie. Kosztowne jest także serwisowanie takiego systemu, którego niezawodność jako całości jest mniejsza niż poszczególnych składników. System ten jednak ma szerokie zastosowanie zarówno w technice mobilnej jak i w konstrukcjach stacjonarnych, ponieważ do tej pory nie było innego rozwiązania spełniającego te wymogi. Widząc ten problem firma DENISON na początku lat 90-tych podjęta wysiłki mające na celu skonstruowanie pompy, której byłyby obce niedogodności systemu złożonego z kilku pomp a jednocześnie oferowałaby żądane parametry i niezawodność po konkurencyjnej cenie.

Celem tych wysiłków jest typoszereg pomp "hybrydowych", które w jednej obudowie łączą pompę łopatkową i wielotłokowo-osiową. Pompy te napędzane są wspólnym wałkiem i posiadają wspólne przyłącze ssawne. Aktualnie oferowanych jest pięć różnych modeli pomp hybrydowych DENISON, w których wykorzystuje się wkłady pomp łopatkowych wielkości B, C i D oraz pompy wielotłokowo osiowe typu PV 20 lub PV29. Do zastosowania w pojazdach Expert 2000 firma Labrie wybrała model T6H20C. Pompy te mogą pracować z maksymalną prędkością roboczą do 2600 obr/min (funkcja prasowania podczas ruchu pojazdu). Wymagane ciśnienie robocze dla pampy o stałej wydajności wynosi 17,5 MPa. Sekcja tłokowa pracuje natomiast z ciśnieniem do 24 MPa. Zwarta konstrukcja pompy jest jej wielką zaletą. Ważną cechą jest także możliwość wyboru jednej z ośmiu kombinacji pozycji, w jakiej mogą być oferowane przyłącza ciśnieniowe oraz wspólne dla obu pomp przyłącze ssawne. System Expert 2000 firmy Labrie został bardzo dobrze przyjęty przez rynek amerykański. Coraz większa część produkcji eksportowana jest na szybko rozwijający się rynek europejski. Ponieważ ciągle wzrasta tendencja do recyklingu odpadów, system Labrie znajdzie na pewno rynki zbytu dla swoich unikalnych produktów będących wyjątkowym połączeniem sprawności i przyjzności dla środowiska. Pompy hybrydowe firmy DENISON odgrywać będą kluczową rotę we wkładzie firmy Labrie w utrzymanie czystego środowiska.

Firma DENISON Hydrautisc jest aktualnie najbardziej cenionym dostawca pomp do pojazdów komunalnych zarówno w Europie, jak i w Australii i w Ameryce Północnej. Szczególnie popularne są dwustrumieniowe niskoszumowe pompy łopatkowe przystosowane specjalnie do napędu wałem Kardana.


N O W O Ś C I
NOWE ŁOPATKOWE POMPY DWUSTRUMIENIOWE O BARDZO DUŻEJ WYDAJNOŚCI

Firma DENISON wprowadziła do produkcji typoszereg pomp oznaczony T6EE o wydajności właściwej od 2 x 164,6 cm3/obr do 2 x 536 cm3/obr.

Pompy te stanowią alternatywne rozwiązanie do istniejących na rynku pomp wielotłokowych lub zębatych o zazębieniu wewnętrznym o podobnych wydajnościach. W stosunku do tych konstrukcji wykazują wiele zalet, między innymi:

  • wielokrotnie niższy koszt,
  • niski poziom hałasu,
  • bardzo prostą obsługę bieżącą i nieskomplikowaną naprawę główną, która polega na wymianie zespołu wkładu,
  • możliwość pracy z wysokimi prędkościami obrotowymi bez doładowania zewnętrznego,
  • bardzo korzystne współczynniki mocy uzyskanej z jednostki masy i objętości,
  • mała wrażliwość na zanieczyszczony olej (dzięki typowej dla pomp DENISON dwuwargowej łopatce),
  • długa żywotność i duża niezawodność.

W przypadku dużych wydajności nie zawsze istnieje konieczność stosowania pomp o zmiennej wydajności. Wielu największych światowych konstruktorów maszyn coraz częściej dostrzega zalety tanich i niezawodnych pomp o stałej wydajności.

Nowy typoszereg pomp firmy DENISON mogący pracować z maksymalnym ciśnieniem do 240 bar jest znakomitą odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłoszone przez producentów dużych wtryskarek, maszyn odlewniczych, maszyn do przemysłu papierniczego, wciągarek, pras do paneli, linii walcowniczych, linii technologicznych do przemysłu cementowego, pras kuziennych, dużych generatorów mocy oraz wielkogabarytowych maszyn mobilnych.


DENISON LOKOMEC BUDUJE NAJWIĘKSZY NA ŚWIECIE BLOK ZAWOROWY

Fabryka Denison Lokomec (Finlandia) zaprojektowała i zbudowała blok zaworowy o długości 4m, wysokości 2m i masie 14500 kg. Na bloku zamontowano około 250 zaworów. Maksymalny przepływ wynosi 20000 dm3/min a maksymalne ciśnienie 35 MPa. Blok jest przeznaczony na platformę wiertniczą o nazwie RamRig. Jego zadaniem jest sterowanie przepływem oleju pomiędzy dwoma systemami pompującymi a dwoma urządzeniami wiertniczymi.


ZASTOSOWANIE SILNIKÓW ŁOPATKOWYCH TYPOSZEREGU M5B DO NAPĘDU WENTYLATORÓW CHŁODNIC

Na początku 1999 roku firma DENISON rozszerzyła gamę produkowanych silników łopatkowych o nowy model MSB. Jest on przeznaczony do różnych zastosowań zarówno w pojazdach jak i urządzeniach stacjonarnych (małe wciągarki, wtryskarki). Jedna z wersji tej nowej jednostki została zaprojektowana specjalnie do pracy w systemach napędowych dużych wentylatorów wykorzystywanych w wielu urządzeniach. Zanim skupimy się na tym niewątpliwie ważnym zastosowaniu, przyjrzyjmy się konstrukcji M5B. Silnik MSB, produkowany jest w zakładach firmy DENISON w Vierzon we Francji. Jego konstrukcja i technologia produkcji jest znaczącym krokiem rozwoju, szczególnie w zakresie możliwości wykonania jednostek wysokociśnieniowych, o wysokiej sprawności objętościowej i wysokim momencie startowym generujących niski poziom hałasu. Silnik ten może pracować z ciśnieniem maksymalnym 32 MPa (320 bar) w zakresie prędkości od 100 do 6000 obr/min. Oferowany jest w pięciu wielkościach chłonności właściwej do 45 cm3/obr.

Sercem nowego silnika jest wymienny zespół wkładu posiadający kilka znamienitych cech:

  • układ 12 łopatkowy,
  • docisk łopatek do pierścienia krzywkowego za pośrednictwem lekkich sprężyn zapewniających szczelność przy zerowej prędkości (zatem silnik posiada wysoki moment startowy)
  • wspomaganie docisku łopatek (przy większych prędkościach) ciśnieniem poprzez specjalne sworznie,
  • promieniowe rowki i otwory w łopatkach równoważące siły hydrauliczne,
  • dwuwargowe łopatki zmniejszające wrażliwość na zanieczyszczenie czynnika roboczego.

Wprowadzenie na rynek specjalnej wersji silnika M5BF do napędu wentylatorów jest sukcesem. Aktualnie w Europie pracuje już 1500 tego typu jednostek. By sprostać wymaganiom stawianym przez tego typu zastosowania, silnik posiada wzmocnione, dwurzędowe łożysko i wydłużony wałek o zakończeniu stożkowym. Wentylator montuje się bezpośrednio na wałku, a wysokowytrzymałe łożysko przenosi obciążenia promieniowe i osiowe. Największym obecnie użytkownikiem tego typu silników jest firma Volvo, która wykorzystuje je w ładowarkach kołowych. Jako argument zastosowania hydraulicznego napędu wentylatorów uważa się konieczność zmniejszenia hałasu w maszynach budowlanych. Firma Volvo oferuje obecnie maszyny posiadające cały silnik spalinowy obudowany osłoną akustyczną. Stosowany dotychczas do napędu wentylatora pas został zastąpiony hydraulicznym systemem napędowym. Wentylator osadzony jest bezpośrednio na wałku silnika M5BF napędzanego pompą wielotłokowo-osiową sterowaną w systemie load sensing. Specjalne czujniki stale monitorują temperaturę oleju i wody a system komputerowego sterowania dostosowuje odpowiednio prędkość silnika obracającego wentylator. Zatem wentylator pracuje tylko wtedy, gdy chłodzenie jest konieczne, a przestaje pracować, jeśli nie jest ono wymagane.
W dawnych systemach wentylator był sztywno potoczony z silnikiem i pracował bez przerwy.
Inne obiecujące pola zastosowania silnika MSBF w systemach napędu wentylatorów to: autobusy, kombajny żniwne, pojazdy kolejowe, duże generatory i maszyny górnicze. We wszystkich tych przykładach zastosowanie silnika MSBF korzystnie wpłynęło na zużycie energii i na zmniejszenie poziomu hałasu.

 

Rys. Silnik M5BF


ZANIM ZADZWONISZ DO SERWISU ...

Dział serwisu firmy DENISON Hydraulics otrzymuje wiele telefonów od klientów informujących, że jakiś produkt, najczęściej pompa, nie pracuje prawidłowo i żądających, by ktoś przyjechał obejrzeć maszynę. Często chodzi tu o roszczenia gwarancyjne.

Przedstawiamy poniżej wykaz podstawowych pytań, które zada serwisant firmy DENISON, i na które należy mieć przygotowane odpowiedzi.

Zagadnienia dotyczące układu hydraulicznego:

  • Czy układ hydrauliczny jest zgodny z zaprojektowanym przez producenta eksploatowanego urządzenia? Czy w ostatnim czasie w układzie dokonywane były jakiekolwiek zmiany?
  • Czy zabudowane w układzie zawory zgodne są ze specyfikacją producenta urządzenia? Czy jakiekolwiek zawory były regenerowane lub naprawiane (np. przez użycie części z innych podobnych zaworów)?
  • Czy jest pewność, że pompa nie dająca ciśnienia nie pracuje na przelew z uwagi na niewłaściwe funkcjonowanie zaworów? Czy ostatnio były wymieniane jakiekolwiek rozdzielacze.
  • Czy w przypadku pompy zdalnie sterowanej ciśnieniem zdalny sterownik jest ustawiony prawidłowo? Jeśli jest to możliwe, należy go odłączyć od pompy i zablokować przewód tak, by sterownik nie wpływał na pracę pompy.
  • Czy wartość ciśnienia nastawionego na sterowniku ciśnieniowym pompy jest niższa od wartości nastawionej na zaworze przelewowym?

Zagadnienia dotyczące zabudowy pompy:

  • Czy korpus pompy został napełniony olejem przed uruchomieniem?
  • Czy układ hydrauliczny został właściwie odpowietrzony?
  • Czy pampa obraca się we właściwym kierunku? Czy podczas rozruchu była obracana w kierunku przeciwnym?
  • Czy zastosowano właściwe sprzęgło? Czy istnieje zesprzęglenie pomiędzy wałem pompy a sprzęgłem należy sprawdzić czy nie wypadł wpust.

Zagadnienia związane z zasilaniem pompy:

  • Czy poziom oleju w zbiorniku znajduje się powyżej króćca ssawnego? Kontrolę należy przeprowadzić w momencie, gdy cylindry są wypełnione olejem.
  • Czy został zastosowany filtr ssawny? Jeśli tak to czy był ostatnio czyszczony.
  • Czy przewody ssawne mają odpowiednie średnice? Czy występują ich przewężenia lub luki o małym promieniu?
  • Czy przewody ssawne są wykonane z właściwego materiału (nie zaleca się wykonania przewodów ssawnych z rur galwanizowanych)?
  • Czy była przeprowadzona inspekcja zbiornika? Czy olej był spieniony, mętny lub brudny? Czy wszystkie przewody znajdujące się w zbiorniku kończą się pod powierzchnią oleju? Czy występuje duży przepływ zwrotny, np. z cofającego się cylindra bądź z rozładowanego akumulatora?
  • Czy prędkość obrotowa silnika napędzającego pompę jest odpowiednio wysoka, aby zapewnić właściwe parametry ssania?

Są to dość proste pytania, na które odpowiedź bywa niekiedy kłopotliwa. Zadajemy je jednak, ponieważ według pracowników naszego działu technicznego są to najczęściej występujące problemy zakłócające właściwą pracę pompy. Jeśli okaże się, że powodem awarii jest któraś z wyżej wymienianych przyczyn, naprawa jest w pełni płatna, a nie gwarancyjna. Usunięcie stwierdzonych na podstawie powyższych pytań zaniedbań wyeliminuje czynnik uszkadzający pompę i pozwoli na szybkie jej uruchomienie bez bezczynnego oczekiwania na przybycie serwisanta.


AKTUALNIE WYDANE PRZEZ NAS BIULETYNY:
Biuletyn   nr 1 wrzesień 1999
Biuletyn   nr 2 grudzień 1999
Biuletyn   nr 3 maj        2000
Biuletyn   nr 4 grudzień 2000

Biuletyn   nr 5

grudzień 2001

Biuletyn   nr 6

grudzień 2002
Home    Produkty    Biuletyn    Aktualności    Kontakt    Serwis